Dış Gebelik Nedir?

Latince terminolojide ektopik gebelik olarak ifade edilen dış gebelik embriyonun (döllenmiş yumurtanın) rahimin dışında bir yere yerleşmesi ile oluşmaktadır. Çok büyük çoğunlukla fallop tüpleri adı verilen yumurtanın rahim içine ulaşmadan önceki yerde,yani yumurtalık tüplerinde konumlanması ile oluşmaktadır. Yukarıdaki şekilde görüldüğü gibi,dış gebelik olması gereken endometrium boşluğunda değil,sağ yumurtalık tüpünde yerleşmiş ve büyümüştür.Gebeliğin ilk trimesterında yani ilk 3 ayında yaşanan gebe ölümlerinin sebeplerinden birisidir ve görülme sıklığı (insidansı) %1-2 civarındadır.

Dış Gebelik Sebepleri Nelerdir?

Normal bir gebelikte embriyonun normal şartlar altından varması gereken yer rahim içidir. Ancak çeşitli sebeplerden rahim içine varamamaktadır. Genel olarak yumurtalık tüpleri adı verilen yumurtalık ile rahim arasındaki yolu oluşturan kısımda kalırlar. Dış gebeliği oluşturan farklı sebepler olabilmektedir. Bu nedenlere kısaca değinecek olursak,

• Enfeksiyonlar tüplerin kısmı tıkanıklığına neden olabilmektedirler. Kısmı tıkanıklık ise gebeliğin rahim içine ulaşmasını engellemektedir.
  • Cerrahi bir girişim sonrası gebelik sonucunda dış gebelik yaşanabilmektedir. Özellikle over(yumurtalık) kistleri ve apandisit ameliyatları sonrasında dış gebelik oluşabilmektedir.
  • Kadının doğuştan gelen özellikleri ,yani doğum anomalileri ile anatomik olarak döllenmiş yumurta tüplerden gelemeyebilmektedir.
  • Spiraller (rahim içi araçlar) normalde doğum kontrol yöntemi olarak kullanılmaktadırlar ve spiral kullanan kişilerin gebe kalma olasılığı oldukça azdır. Ancak spiralin varolduğu ya da çıkarıldığı ilk zamanlarda gebe kalınmış ise bu gebeliğin bir dış gebelik olma ihtimali artmaktadır.
  • Daha önce dış gebelik geçiren kadınların tekrar gebe kalma durumlarında dış gebelik riski fazladır.

Dış Gebelik Nasıl Belirti Verir?

Dış gebelik gebeliğin ilk haftalarından normal gebelik ile aynı semptomlar verebilmektedir.Dolayısı ile hastanın malesef çoğu zaman sağlıklı bir gebelik ile dış gebeliği ayırt etme şansı yoktur.Bu sebeple anne adayının erken dönemde muayene edilmesi ve takip edilmeye başlanması belki de hayat kurtarıcı olabilir. Ancak gebeliğin ilk aylarında ilerleyen alt karında yüksek ağrı hissi, olağandışı yüksek vajinal kanama, baygınlık hissi gibi semptomlar verebilir. Bu durumda dış gebelik tüp genişlemediği içi tüpü yırtmış ve kanama başlatmış olabilmektedir. Bu olayın sonucu olarak, iç kanama başlamış, tansiyon düşmüş bir şekilde hasta oldukça ciddi bir durumla karşılaşabilir.Hastaların bir kısmında acil olarak yapılan ameliyatlar hayati tehlikeyi ortadan kaldırmaktadır.

Dış Gebelikte Tedavi

Erken dönem tanı konan hastalarda bir kometerapi ilacı olan Methotrexate ile tedavi mümkün olabilir.Ancak tedavinin çoğunlukla ameliyat ile yapıldığı unutulmamalıdır.Cerrahi seçenek olarak engel bir durum yoksa, Laparoskopik (kapalı) ameliyat tercih edilmelidir.

Aşağıda koyu renkli olarak görünen doku, rahim ve yumurtalık arasındaki tüpte yerleşmiş ve patlamak üzere olan bir dış gebelik ameliyatımızın görselidir.Ameliyat önerdiğimiz gibi laparoskopik olarak yapılmış,iyileşme süresi ve ağrı daha az olmuş,hasta yakın bir tarihte çalışma hayatına dönebilmiştir.

Dış Gebelik İçin Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Kontrolü Önemlidir

Eğer adet döneminizin geciktiğini düşünüyor veya hamilelik müdesi aldı iseniz,sağlıklı bir gebelik için ilk haftalarda mutlaka bir kadın hastalıkları ve doğum uzmanı hekim tarafından muayene edilmeniz, dış gebelik gibi riskli durumların tanısında önemli olmaktadır.

Konulmuş bir dış gebelik teşhisiniz veya şüpheniz varsa kliniğimizi arayıp hemen Randevu alabilirsiniz.

Acil durumlarda WhatsApp hattı üzerinden ulaşabilirsiniz.